Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

openbaar vervoer Taipei

  • Sjoerd

    Hi,

    er is hier weinig beweging op dit prikbord. Is het zo dat Taiwan nog geen toeristentrekpleister is voor de Hollanders?

    Toch wil ik hier een paar vragen stellen.

    Volgend jaar oktober heb ik plannen om Taiwan aan te doen. Ik ben al een beetje aan het rondkijken wat er te doen is. In ieder geval wil ik (wij) een paar dagen in Taipei verblijven.

    Is het openbaar vervoer in deze stad makkelijk te doen? (metro, etc.). Wordt alles in het chinees aangegeven of ook in het Engels?

    Wat zijn de prijzen voor maaltijden. etc?

    En als laatste: in de zomermaanden is er kans op thyfonen, toch? Heb me er nog niet erg diep in verdiept, maar is deze kans in oktober kleiner?

    Verder zijn wij erg blij met tips en ervaringen van anderen.

    Sjoerd

  • Raymon

    Hoi Sjoert,

    Het is nu zo'n 3 jaar geleden dat ik daar voor het laatst was, de metro (MRT) is echt perfect, zowel in het chinees, engels en soms zelfs in het japans aangegeven (en gesproken) die burgemeester van Taipei heeft echt geweldig werk geleverd. De bussen beginnen ook steeds meer in het engels aangegeven te worden, maar nog niet overal en de chauffeurs spreken ook geen engels. Als je met de bus moet/wil kun je beter vooraf hulp vragen bijvoorbeeld bij het hotel waar je verblijft.

    Eten kun je overal krijgen, echt op iedere straat hoek en duur is het zeker niet. gewoon kijken welke plekjes druk bezocht zijn dan komt het best goed.

    Tja thypoons zijn moeilijk in te schatten van te voren, ik ben daar al heel wat keren geweest en heb er ook wel een paar meegemaakt, maar als je in een hotel verblijft dan zit je meestal erg veilig.

    Als je nog meer wilt weten laat je het maar weten.

    Groetjes, Raymon

  • Sjoerd

    Hoi Raymon,

    is er nu toch nog wat meer leven op dit prikbord.

    Bedankt voor de info.

    Ik heb nog wel wat vragen.

    Wat heb jij van Taiwan gezien. Wij hebben plannen om de 5-daagse tour te boeken bij www.hftravel.com.tw En daarnaast nog wat halve dag-excursies. Heb jij hier ervaring in en/of wat heb jij gezien van Taiwan.

    Is Taiwan de moeite waard?

    Heb je nog dingen wie we absoluut moeten doen of zien in Taipei en/of rest van Taiwan? Of dingen niet doen of zien?

    Of andere tips? Ben hier altijd erg benieuwd naar.

    Sjoerd

  • Raymon

    Beste Sjoerd,

    Zelf ben ik in een aantal plaatsen geweest, voornamelijk Taipei ken ik goed (heb daar zelf gewoond) daarnaast ben ik in Taichung, koushiung, haulien en wat andere kleine plaatsjes rond deze steden geweest. Ik kan je garanderen dat het zeker de moeite waard is. voornamelijk hangt het af van jouw persoonlijke voorkeur, waar hou je zelf van, de stad, platteland, natuur, cultuur, musea …

    Wat ik je wil vragen is in welke stad je van plan bent wat langer te blijven hangen, Taipei? Dat zou wel het makkelijkst zijn als je zelfstandig wilt rondreizen. Er zijn heel wat interesante dingen in en rondom Taipei te bekijken.

    Zoals gezegt is de metro (MRT) geweldig, en kun je op deze manier ook zeer veel interesants bereiken. Geef je zelf over en je zult zien dat je dingen zult beleven die je op het eerste gezicht niet verwachte.Volg de drukt, en kijk niet met je westerse bril tegen iets aan, laat je leiden door de lokale bevolking, ga gerust een niet al te schoon eet tentje binnen als het daar druk is, geloof me je krijgt daar het beste eten, zeker niet in een 5sterren hotel. Dat kan in Amsterdam ook. Je begrip van Chinees eten zal voor eens en altijd veranderd zijn.

    Vertel me je plannen en hou me op de hoogte, als je nog meer info wilt kun je altijd contact zoeken.

    Groetjes, Raymon

  • Raymon

    Kijk eens op deze link daar hebben ze een map van het metro systeem.

    http://ins.cn.nctu.edu.tw/smc2006/background/TpipeiMRT.jpg

  • Sjoerd

    Hoi Raymon,

    thanks voor de info en de metrokaart.

    Die Westerse bril hebben we allang verloren. Eigenlijk nooit gehad. Zijn al o.a in Maleisie (West en Borneo), Singapore, etc. geweest. en in Feb. ga ik nog naar Hongkong en Bangkok. Dus….al heel wat meegemaakt.

    Chinees eten hebben we ook al ontdekt. Die commerciele chineze restaurants hier in nederland zijn niet eens echt chinees. Geef mij maar die traditionele chineze eethuizen, waar je de ‘babi pangang’ krijgt zoals die hoort. Hier kom ik dan ook regelmatig.

    Wij hebben dus zeker voor 99.9% plannen om volgend jaar naar Taiwan te komen.

    We hebben maar 2 weken. Als het doorgaat willen we eerst iets van 6 nachten Taipei doen (2 dagen stad en rest omgeving: aantal 1/2 dag excursies doen ofzo). Daarna denk ik toch die 5-daagse excursie. Rondrit eiland. En als laatste noch 2 nachten Taipei.

    Taipei willen we dus zelf doen, openbaar vervoer etc. Is Taipei groot?

    We zijn van plan om in Taipei, The Howard Plaza Hotel te boeken. Heb je hier ervaring in? http://taipei.howard-hotels.com/?Ms=313&Lsn=2&Psn=3321

    Weet je of dit hotel goed is?

    Sjoerd

  • Raymon

    Hey Sjoerd,

    Tjonge. begint hier al aardig op een “prive” prikbord te lijken!

    Nou in Taipei is aardig wat te bezoeken. Het hotel is prima, heb er zelf nooit geslapen maar volgens mijn vrouw staat het goed aangeschreven.

    Taipei is een behoorlijke stad, aangezien het eiland bijna net zo groot is als Nederland en er toch zo'n 6 miljoen inwoners in Taipei wonen kun je je vast wel iets voorstellen. Maar met de MRT is het allemaal erg goed te doen. De meest belangrijke plaatsen zijn zeer goed bereikbaar. Natuurlijk zal het hotel je daar ook bij kunnen helpen. Om eerlijk te zijn spreken de meeste inwoners van Taiwan niet zo heel goed Engels, daarnaast zijn ze vaak te bang om het te gebruiken en doen ze liever alsof ze je niet begrijpen. Met een beetje doorzettingsvermogen kom je echter heel ver, ze zijn zeer zeker heel behulpzaam.

    Tamshui is een klein plaatsje aan de rivier, dit is een echte uitgaansgelegenheid voor de taiwanesen zelf, maar ook zeer geschikt om als toerist naar toe te gaan, dit moet je wel savonds doen. Dan is het het gezelligst. Je kan hier trouwens ook heerlijk eten. Vis is hier volop verkrijgbaar en is echt geweldig.

    Hsin Peitou is ook zeker de moeite waard, hier kun je een ouderwetse en moderne hotsprings bezoeken (natuurlijke heet water bronnen) kun je ook heerlijk ontspannen.

    Shilin heeft een zeer beroemde en grote nightmarket, daar moet je gewoon een keer geweest zijn. Je kunt er alles kopen tegen zeer redelijke prijzen en de prijzen worden nog aantrekkelijker als je een beetje kunt afdingen, dat hoort er gewoon bij.

    CKS memorial hall, is een zeer indrukwekkend gebouw midden in de stad, hier kun je echt de chinese bouwkunsten bewonderen.

    Lungshan temple, een echte boedistische tempel, een van de rijkste in de stad. Je kunt deze gewoon van binnen bezoeken, kijk om je heen en gedraag je netjes dan is er helemaal niets aan de hand, ze kijken niet eens vreemd op als je daar als westerse binnen komt wandelen. Hier vlakbij is tevens een grote slangen markt waar je echte levende slangen kunt bekijken (en eten).

    Taipei main station, leuk om eens uit te stappen en rond te kijken, dit is tevens het trein station waar vandaan je ook nog andere steden kunt bezoeken, maar dan moet je wel goed voorbereid zijn.

    Chunghsiao Fuhsing is het station het dichtsbij het echt grote winkel gebied, het laatste stukje moet je lopen, maar als je eens echt wilt winkelen laat dat je niet tegenhouden.

    Nou dat waren een paar MRT stations waar vandaan je leuke dingen kunt bereiken. Suc6.

  • Sjoerd

    Het is zeker een prive-prikbord.

    Je hoort ook weinig dat mensen naar Taiwan op vakantie gaan of zijn geweest of willen. Geen enkele reisorganisatie biedt het ook aan. Of..volgens mij alleen de JongIntra. In ieder geval vorig jaar wel. Nu weet ik niet.

    Het klinkt allemaal geweldig. Ik heb er al erg veel zin in en Taiwan lijkt me een geweldige belevenis.

    Dit hotel lijkt me echt super. Als je vrouw zegt dat het zo is, geloof ik het direct.

    Ook die slangenmarkt lijkt me wel wat. Ik wil echt alles zien, maar daar hebben we dan ook wel de tijd voor.

    Is nog wel lang wachten voordat ik naar Taiwan ga. Pas rond volgend jaar oktober. Moet de vakantie nog doorgeven. Maar ik vind de voorpret altijd al geweldig. Lekker inlezen. Wil de LP nog kopen of ander boekje. En lekker het internet afstruimen. Alleen jammer dat er weinig in het Nederlands is aan ervaringen…ja jij dan, maar daar blijft het nu bij.

    Heb je ervaring met http://www.hftravel.com.tw/ ? Is deze organisatie betrouwbaar? Hier willen we dus waarschijnlijk die 5 daagse excursie boeken en nog wat halve dag excursies.

    Ik hou je op de hoogte van de voortgangen.

    Sjoerd

  • karin

    Hoi,

    Misschien kan ik dit prive onderonsje opleuken??

    Ik ben in juli 2 weken in Taiwan geweest: mijn Taiwanese collega ging trouwen en we zijn daar bij geweest.

    Taipei is geweldig en eenvoudig voor een reiziger: alles te vinden/metro gaat simpel ook een taxi lukt wel. Super. Howard is het (volgens mij 5 sterren) hotel waar mijn vriend ook getrouwd is. Ik vond het overdadig/luxe etc. Het ligt vlak bij een metro-station dus dat is wel handig (en bij de winkels als je dat belangrijk vindt).

    ALs je wat van het land wilt zien: Taroko-kloof is FANTASTISCH.

    Wij zijn op eigen gelegenheid nog met de bus naar Sun-Moon_lake gereisd en vandaar door naar Ali-Shan voor de beroemde zonsopgang.

    Bussen vond ik zelf lastig: buiten Taipei spreekt niemand engels en wordt alles in karakters weergegeven. Er gaat een geweldige trein langs de kust. Dat lukte ons prima (route en kaartje kopen etc) en dan kom je bij alle belangrijke steden/bezienswaardigheden.

    Tyfoons is gewoon een gegeven. Binnenblijven en wachten. ALs je niet in de middle of knowhere zit is er eigenlijk niets aan de hand.

    Als je nog andere info zoekt: ik zal op het prikbord kijken. Mijn vriend is ook weer in Nederland dus ik kan hem ook nog dingen vragen als je expliciete vragen hebt.

    Karin

    ps: vergeet niet de échte taiwanese thee te drinken!

  • Raymon

    Hoi Karin, welkom.

    Je hebt helemaal gelijk, Taipei is voor een toerist heel goed te doen, daarbuiten is het moeilijker vanwege de taal. sunmoon lake en Ali-Shan zijn zeer beroemd (in Taiwan) en geweldig om eens geweest te zijn. (ben er zelf nog niet geweest)

    In Taipei hebben ze een wereld beroemd “chinees” museum, ben de naam even kwijt. Hier kun je alles over hun cultuur vinden. van voor de jaar telling tot nog niet zo lang geleden.

    Zal eens kijken of ik hier nog iets engels over kan vinden.

    Groetjes,

    Raymonkarin schreef:

    >

    > Hoi,

    > Misschien kan ik dit prive onderonsje opleuken??

    > Ik ben in juli 2 weken in Taiwan geweest: mijn Taiwanese

    > collega ging trouwen en we zijn daar bij geweest.

    > Taipei is geweldig en eenvoudig voor een reiziger: alles te

    > vinden/metro gaat simpel ook een taxi lukt wel. Super. Howard

    > is het (volgens mij 5 sterren) hotel waar mijn vriend ook

    > getrouwd is. Ik vond het overdadig/luxe etc. Het ligt vlak

    > bij een metro-station dus dat is wel handig (en bij de

    > winkels als je dat belangrijk vindt).

    >

    > ALs je wat van het land wilt zien: Taroko-kloof is FANTASTISCH.

    > Wij zijn op eigen gelegenheid nog met de bus naar

    > Sun-Moon_lake gereisd en vandaar door naar Ali-Shan voor de

    > beroemde zonsopgang.

    >

    > Bussen vond ik zelf lastig: buiten Taipei spreekt niemand

    > engels en wordt alles in karakters weergegeven. Er gaat een

    > geweldige trein langs de kust. Dat lukte ons prima (route en

    > kaartje kopen etc) en dan kom je bij alle belangrijke

    > steden/bezienswaardigheden.

    >

    > Tyfoons is gewoon een gegeven. Binnenblijven en wachten. ALs

    > je niet in de middle of knowhere zit is er eigenlijk niets

    > aan de hand.

    >

    > Als je nog andere info zoekt: ik zal op het prikbord kijken.

    > Mijn vriend is ook weer in Nederland dus ik kan hem ook nog

    > dingen vragen als je expliciete vragen hebt.

    >

    > Karin

    > ps: vergeet niet de échte taiwanese thee te drinken!