Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

openbaar vervoer Taipei

  • Sjoerd

    Hoi Karin (en Raymond)

    Natuurlijk mag je storen in ons onderonsje. Is alleen maar leuk. Komt er meer leven op dit prikbord.

    Ook bedankt voor de info. Taiwan lijkt mij (ons) een super land.

    Wij hebben ons schema al wel zo'n beetje rond. We moeten nog boeken. We hebben maar 2 weken en willen toch zoveel mogelijk van dit land zien.

    Schema is al volgt (voor nu, kan nog verandering inkomen):

    - Vlucht met Emirates naar Hong Kong, aansluitend met Cathay naar Taipei.

    - 6 nachten Taipei in Hotel Howard…(5 dagen). In deze dagen willen 2 dagen voor taipei uittrekken (zelfstandig doen). En andere 3 dagen willen we toch 1/2 dag excursies boeken in de omgeving.

    Waarschijnlijk: Wulai Aboriginal Village Tour, Northern Coast Tour en Chiufen Village & Northeast Coast http://www.hftravel.com.tw/en/half_gsz.htm

    - dan de 5 daagse tour http://www.hftravel.com.tw/en/five_tw.htm

    - als laatste nog 2 nachten Taipei

    - vervolgens terugvlucht Cathay naar Hong Kong en terug naar dusseldorf.

    Omdat we hebben begrepen dat Taiwan soms een taalbarriere heeft en we maar beperkt tijd hebben willen we de excursies toch bij dit travelbureau boeken.

    Na de 5 daagse tour zitten we nog 2 nachten in Taipei.

    Jij had het over een geweldige trein langs de kust. Welke trein is dit en welk traject legt deze af. Dit lijkt me ook een geweldige ervaring. misschien iets voor de laatste dag????? We leggen alwel een stuk met de trein af, namelijk vanaf Hualien naar Taipei. Dit traject zit in de 5daagse excursie.

    Ali-Shan voor de beroemde zonsopgang? Waar ligt dat precies en wat is er zo beroemd aan? Misschien komen we er wel met de excursie. In ieder geval wel bij de Taroko-kloof.

    We willen pas volgend jaar eind september / begin oktober. Eigenlijk de 1e 2 weken van oktober naar Taiwan. Volgens mij is het thyfoon-seizoen dan alweer bijna voorbij. En als we er dan toch nog 1 meemaken…ach…het is dan zo! Ook wel weer leuk om mee te maken.

    Eigenlijk..helemaal leuk is het natuurlijk niet. Dit jaar zomer (augustus) zaten wij een paar dagen in Kota Kinabalu (Borneo) en hebben hier toch wel last gehad van de thyfoon die over de Zuid-chinese zee richting Hong Kong ging. We zaten wel in de ‘staart’ervan, maar we hadden als gevolg hiervan wel veel regen en harde wind. Het dak van het hotel naast ons was gedeeltelijk ingestort en excursies werden afgelast (vooral boottochten naar eilanden). Maar het was wel een ervaring!!!

    Sjoerd

  • Karin

    Hallo SJoerd en Raymon,

    Ik heb eens gekeken op de de site voor de 5-daagse reis.

    Het is wel VEEL reizen in 5 dagen.

    Eigenlijk doe je het hele land in 5 dagen. Ter vergelijk: het is ongeveer net zo groot als Nederland.

    Wij hebben de bus genomen van Taipei naar SM-lake en deden daar 4 uur over (rechtstreekse bus: over snelweg naar Taichung en dan landinwaarts).

    Ali-shan ligt de bergen in; ten oosten van Chiayi.

    Chiayi ligt op 4 uur sneltrein van Taipei. De bus de bergen in deed er ong. 3 uur over. Ali-shan is eigenlijk de vakantiebestemming voor de taiwanesen.

    Het is er prachtig, met mooi bos en een prachtige zonsopgang boven de bergen.

    Als je de lonely planet kaart neemt, dan zie je dat alle steden langs de kust:

    taichung, chiayi,tainan, kaohsiung, taitung, hualien etc met een trein met elkaar verbonden zijn. Dat is een snelle/goede/ makkelijke manier om te reizen.

    Wij zijn ook van hualien met de trein terug naar taipei gegaan.

    Het is dus niet zozeer een mooi treintje, maar een hele comfortabele en goede manier om in taiwan te reizen.

    Taroko heeft vele mooie wandelpaden. Een verlenging aldaar (wij waren er 2 dagen en 2 nachten) is aan te raden als je van natuur en wandelen houdt.

    Tyfoon heeft mij doen stranden in Hong Kong (4 augustus was het vliegveld gesloten), dus gedeelde smart is halve smart….

  • Sjoerd

    Hoi Karin,

    klinkt allemaal erg geweldig. Heb er nu al zin in! Is alleen jammer dat wij nog maar 2 weken vakantie hebben. Ga namelijk in febr/maart nog ruim 2 weken naar Hong Kong en Bangkok.

    En om deze 2 weken zo optimaal te benutten en een goed beeld te verkrijgen van het (zo schijnt) geweldige Taiwan hebben we toch gekozen voor deze 5daagse excursie. Als het aan mij (ons) had gelegen waren we b.v. langer verbleven om o.a. de Tarokko kloof te bezoeken.

    En dit vele reizen…vind ik helemaal geen probleem…juist wel leuk. En we hebben altijd nog op het laatst 2 nachten in Taipei om te ‘rusten’.

    De Loneley Planet moet ik nog aanschaffen.

    Weet jij of het te doen is om in 1 dag het hele eiland rond te reizen met de trein? Te beginnen in Taipei en hier te eindigen?

    Sjoerd

  • Sjoerd

    p.s.

    Raymon en Karin,

    heeft iemand van jullie idee, waarom zo weinig mensen naar Taiwan op vakantie gaan. Om mij (ons) heen ken ik niemand die er ooit is geweest of plannen heeft om er naar toe te gaan. Ook als ik b.v. op internet bij google b.v. ‘reisverslag Taiwain’ in toets, zijn er ook maar op een handje te tellen hits.

  • karin

    Taiwan zet zichzelf niet op de kaart. Ze richten zich erg op taiwanese toeristen en evt. op chinese,maar zelden op toeristen van ver.

    Omdat het wat kleiner is (en mogelijk toch wel vergelijkbaar met andere aziatische bestemmingen) minder aantrekkelijk.

    Er is ook GEEN touroperator te vinden die een reis aanbied naar taiwan.

    Ik ga mijn taiwanese vrienden even om een tijdschema voor de trein vragen.

    Het lijkt mij wat ver voor 1 dag. Maar wordt vervolgd.

  • Sjoerd

    Inmiddels is er 1 touroperator die Taiwan aanbiedt. Namelijk de JongIntra.

    Deze heeft dezelfde 5-daagse excursie en een 2-tal halve dagexcursies overeenkomstig met die website die ik beschreef in eerdere berichten.

    Ik denk dat de JongIntra deze bij deze touroperator heeft ingekocht ofzo.

    Wat ik alwel heb gezien, is dat als ik het via de website boekt ik veel goedkoper uit ben als via de JongIntra.

    Sjoerd

  • Manfred

    Ik weer zeker dat je gaat genieten in Taiwan. Neem zeker ook de tijd om in te gaan op de uitnodigingen van de Taiwanezen. Iedereen die een beetje Engels spreekt wil een gesprek met je beginnen. En om nog iets bij de al genoemde plaatsen toe te voegen, ik vond Taitung en omgeving ook zeer de moeite waard.

  • Sjoerd

    Ik ben erg benieuwd naar Taiwan. Ik wordt al enthousiast als ik op internet de reisverslagen en foto's zie. Moet nog wel erg lang wachten. Maar dit is vol te houden. Wel jammer dat ik maar 2 weken kan, anders was ik langer verbleven. Maar goed, ik ga ook eind feb nog 3 weken naar azie.

    Taiwan lijkt me een super ervaring. Volgend jaar deze tijd kan ik er over meepraten.

    Sjoerd

  • Jaap

    Beste Sjoerd

    Voor mijn werk ben ik vele malen en ook langere tijd in Taiwan geweest. Ik ben nu met pensioen, maar heb daar nog veel goede herinneringen aan. Ikzelf werkte meestal in Nantou, vlak bij Taichung, en in Taipei, maar bezocht nagenoeg geheel TW.

    Enkele opmerkingen (als ik alle berichten goed heb onthouden):

    - oktober is een uitstekende maand om TW te bezoeken vanwege het weer.

    - Je moet echt van steden houden om Taipei 5 dagen vol te houden

    - de 5 daagse reis lijkt me een goede indruk te geven van TW; met name Sun Moon lake en omgeving, Lukang, Puli, de zuidkust bij Maopitou en nde Taroko gorge zijn indrukwekkend.

    - Volgens mij gaat de 5 daagse reis wel door de Taroko gorge (heel mooi) vanaf Hwalien terug naar Taipei.

    - Maak je niet druk om typhoons. Net zomin als je aardbevingen die je bijna wekelijks voelt.

    - Koop zo snel mogelijk een LP of een Insight Guide om je nog beter te kunnen orienteren.

    - Het genoemde museum (mag je niet missen en het kost je een halve dag op zijn minst) in Taipei ligt vlak bij het (lokale) vliegveld aan de rivier.

    - Kijk op Earth Google en je kunt er al veel dingen zien; ook het museum (als je een file wilt hebben zeg het maar)

    - Nightmarkets was voor mij altijd erg leuk; vooral buiten Taipei waar men geen blanken tegenkomt.

    - Toeristen gaan nauwelijks naar Taiwan; vooral vanwege de taal en de (verkeers) borden. Zie maar eens een toilet te vinden.

    - Het eten is verrukkelijk.

    - Het land is niet goedkoop

    - Er wonen vreselijk veel mensen, dicht op elkaar in een zeer bergachtig gebied.

    - In 1 dag met de trein rond TW is echt niet te realizeren.

    - Vergis je niet in het prive reizen buiten Taipei. Bereid je goed (uitstekend) voor

    - Nogmaals koop asap een LP

    mvrgr

    Jaap

  • Sjoerd

    Hoi Jaap,

    jij ook bedankt voor je uitgebreide verhaal en tips! Zal ze zeker meenemen.

    Wij zijn wel stadsmensen maar willen niet 5 volle dagen in taipei verblijven. Wij dagen van de 5 dagen 2 volle dagen Taipei te doen en de andere 3 dagen 1/2 dag-excursies. Hebben al een beetje rondgekeken op die reissite (http://www.hftravel.com.tw/) waar we ook de 5daagse excursie willen boeken. Hebben al drie mogelijke excursies uitgekozen:

    1- http://www.hftravel.com.tw/en/half_gsz.htm

    2- http://www.hftravel.com.tw/en/half_bha.htm

    3- http://www.hftravel.com.tw/en/half_jf.htm

    We twijfelen of we de volgende tour nog willen gaan doen:

    http://www.hftravel.com.tw/en/half_ym.htm

    Misschien kun jij hier iets meer over zeggen of het b.v. de moeite waard is?

    En verder….nee, we gaan Taiwan niet op eigen houtje doen. Hebben we de tijd ook niet voor. Blijven maar 2 weken. Als we echt langer hadden, dan hadden we de ‘uitdaging’ wel willen aangaan…ha ha.

    De LP moet ik nog steeds aanschaffen, maar heb nog een tijdje. Gaan pas volgend jaar oktober.

    Bedankt

    Sjoerd