Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

info over taiwan

  • mandy

    hallo allemaal,

    we zijn aan het kijken wat onze volgende vakantie gaat worden en willen kiezen tussen chili en taiwan.

    nu is er over chili veel te vinden en ook worden er veel reizen aangeboden maar van taiwan kan ik bijna niets vinden.

    we willen geen groepsreis of privereis met chauffeur en ook geen geplande reis dat je je aan een reis en bezoekschema moet houden.

    we willen gewoon graag met z'n tweetjes rondreizen met een huurauto of met de trein. wie weet waar je zoiets kan boeken of is het beter om gewoon alleen een vlucht te boeken en daar verder te kijken?

    we willen wel even de eerste of laatste twee dagen in tapei blijven maar verder echt door het land reizen , mooie dingen zien en de mensen ontmoeten!

    wie heeft dit al gedaan en heeft tips?

    wij hebben dit bijvoorbeeld per auto in west afrika, costa rica en cuba gedaan en willen dus nu weer zoiets maar dan taiwan of chili.

    en ik kwam iets tegen over geusthouses en bij mensen thuis slapen, is dit net zoiets als de casa's particularas in cuba? en is het mogelijk om gewoon binnen te lopen bij hotelletjes ( niet in taipei maar gewoon door het land) en hier een kamer te boeken of zitten ze meestal vol?

    wat moeten we echt zien in taiwan? we houden van natuur en flora en fauna , niet zo van echte musea's, wel gebouwen en het belangrijkst voor ons is het authentieke leven te zien en de bevolking te ontmoeten en liefst niet in de hele grote steden.

    wie o wie weet iets!?

  • Sjoerd

    Hoi Mandy,

    beetje late reactie, maar misschien heb je er nog wat aan. Wat betreft rondreizen op eigen houtje kan ik je niet veel vertellen. Wij zijn er geweest en hebben er korte trips gedaan met gids in een groepje van max 6 man (incl wij 2en). Taipei hebben we wel zelf met openbaar vervoer ontdekt. Met het huren van een auto, etc. kan ik je niet verder helpen.

    Ik twijfel of Taiwan goed te bereizen is zonder tour of gids. Waar wij nogal tegen opliepen was regelmatig de taalbarriere. Er zijn relatief weinig mensen die Engels praten of ze kunnen het erg slecht. Het engels in sowieso nog niet erg geintegreerd in de Taiwanese cultuur. Taipei zelf kun je wel op je eigen houtje ontdekken. De straatnaamborden en het metrosysteem is tweetalig. Bussen hebben we niet genomen. We hadden al een neg. ervaring in de bus van airport naar de stad. Doordat de buschauffeur geen engels konden hebben we een uur langer over gedaan om bij ons hotel te komen.

    Het straatbeeld wordt vooral gedomineerd door chinese karakters.

    Desondanks kan ik je zeker aanraden om naar Taiwan te gaan. Een geweldig mooi land, qua cultuur, maar zeker ook natuur.

    Natuurhoogtepunten zijn: Yehliu N.P., Kenting N.P., Taroko N.P., Sun Moon Lake, North East Coast met de Nanya RockFormations. De gehele oost-kust is geweldig. Daarnaast moet de omgeving bij Mount Alishan ook mooi zijn (niet geweest).

    Cultuurhoogtepunten: kleine plaatsen als: Lukang, Chiufen zijn zeker aan te raden. Maar ook de stad Kaoshiung in het zuiden. Vond zelf Lotus Lake erg indrukwekkend met alle pavilloentjes. Natuurlijk ook Taipei zelf.

    Ik kan je aanraden om naar Taiwan te gaan…..je zult zeker geen spijt hebben!

    Sjoerd

  • mandy

    dank je sjoerd ,dacht al even dat er nooit iemand op dit prikbord kwam, is zo stil!

    zeker vergeleken met bv het gambiaprikbord.

    We zijn van plan om ergens in oktober te gaan. misschien wel een paar excursies met een groepje maar we houden niet zo van groepsreizen.

    ik was wel van plan om wat chinees te leren en als ik jou zo hoor is dat wel verstandig.

    mocht je nog meer info hebben of leuke sites, ergens waar je ook duidelijk hotels kan vinden en kan boeken dan hoor ik het graag van je.

    of misschien andere mensen nog ideeën en info?

  • Theodor

    Dag Mandy,

    kan je dus geen eigen reistips aanbieden en deel dus enkele van je vragen.

    Wij gaan eind dit jaar rond de jaarwisseling voor de eerste keer daar eens kijken.

    Voor ons bovendien een geluk dat we daar familie hebben warmee we de eerste twee weken optrekken want de taalbarriere is zeker aanwezig. Als het lukt om (wat) chinees te spreken zal dat zeker helpen!

    De keuze tussen Chili en Taiwan is wel groot! Azie trekt ons zowieso en wat dat betreft is het gewoon jullie voorkeur die je moet volgen natuurlijk.

    De Chinese - Japanse diversiteit samen met de inheemse Taiwanese cultuurinvloeden, gekoppeld aan een relatief hoge levensstandaard wekten onze interesse. Culinaire Aziatische hapjes zijn daarnaast voor ons een pre maar de doorslag geeft de natuur die adembenemend aanwezig is.

    Bekijk wel je reisseizoen vanwege de typhoons en monsoons want het kan er nogal spoken als het tegenzit. September is kennelijk een lelijke tijd en vroeg in oktober kan er nogal wat schade zijn en zijn transportmogelijkheden mischien verstoord.

    Een goede reisvoorbereiding en een chinees taalboekje ter ondersteuning lijkt geen overbodige luxe. Goede reisgidsen zijn er gelukkig volop, maar ik lees mijn kerstkado“Rough Guide Taiwan” al met zoveel plezier dat ik nu al de dagen aftel….

    En Chili is ook niet slecht als Azie minder attractief voor jullie blijkt.

    mandy schreef:

    >

    > dank je sjoerd ,dacht al even dat er nooit iemand op dit

    > prikbord kwam, is zo stil!

    > zeker vergeleken met bv het gambiaprikbord.

    > We zijn van plan om ergens in oktober te gaan. misschien wel

    > een paar excursies met een groepje maar we houden niet zo van

    > groepsreizen.

    > ik was wel van plan om wat chinees te leren en als ik jou zo

    > hoor is dat wel verstandig.

    > mocht je nog meer info hebben of leuke sites, ergens waar je

    > ook duidelijk hotels kan vinden en kan boeken dan hoor ik het

    > graag van je.

    > of misschien andere mensen nog ideeën en info?

  • Sjoerd

    Klopt dat het hier rustiger is. Jammer genoeg (of misschien gelukkig) heeft het grote gros van de Nederlanders het geweldige land Taiwan nog niet ontdekt.

    Afgelopen jaar ben ik ook in oktober geweest. Het typhoonseizoen loopt officieel tot eind september. Tegenwoordig kan je niets meer van op aan. Wij kwamen op een dinsdag aan en weekend ervoor ging er nog eentje over Taiwan.

    In die 2 weken die volgde hadden we zeker wel goed weer. Wisselend bewolkt, een sporadische regenbui(tje), maar zeker ook zon. Temperatuur was zo tussen 20-25. In zuiden was het warmer.

    Om je een beetje te orienteren kan je de reisgidsen van deJongintra en Kuoni aanraden. Wij hebben een deel van de reis geboekt bij deJongIntra. Maar ook EdisonTravel kan ik je aanraden. Hier heb ik al ergens anders op deze prikpagina over geschreven.

    http://www.edison.com.tw/

    Wij verbleven in Taipei in het Howard Plaza Hotel (aanrader). Deze geboekt bij deJongIntra.

    http://taipei.howard-hotels.com/?Ms=313&Lsn=2&Psn=3321

    Je zou voor hotels natuurlijk ook kunnen kijken op

    www.tripadvisor.com

    of

    www.dreizen.nl

    Sjoerd

  • mandy

    hoi sjoerd , dank je wel weer voor je berichtje en je tips.

    wij willen denk ik gewoon een ticket gaan boeken en eventueel een hotel in tapei voor de eerste 2 of 3 dagen en dan graag het land in op eigen houtje met openbaar vervoer. weet je ook ergens waar ik dan kan kijken voor hotels om alvast misschien te boeken want vindt meestal alleen hotels in tapei.

    en is het ook anders voor zover je weet mogelijk om gewoon ergens bij een hotel binnen te lopen en een kamer te nemen of zit alles meestal vol?

    (niet in tapei maar in rest van het land)

  • Sjoerd

    Om ergens bij een hotel binnen te lopen en een kamer te nemen, kan ik niets over zeggen. Wij hebben Taiwan niet op eigen houtje gedaan.

    Onze reis was:

    3 nachten Taipei (om stad te ontdekken)

    5 daagse rondtour over het eiland. Hier zaten alle excursie en hotels al bij in.

    4 nachten Taipei (toen 3 halve dag-excursies gedaan in de omgeving van Taipei).

    Gedurende de 5 daagse tour hebben wij 1 nacht in Taichung, 2 nachten in Koashiung en 1 nacht in Hualien doorgebracht.

    Heb wel de websites van deze hotels. Deze waren ook zeker een aanrader.

    Taichung:

    http://www.taichung-plaza.com/eng/home.htm

    Koashiung:

    http://www.hotelhg.com.tw/

    Hualien:

    geen officiele website kunnen vinden, maar hier verbleven we in het Marshal Hotel.

    Howard Plaza Hotel heeft niet alleen een hotel in Taipei, maar ook b.v. in Kenting, Koashiung en Taichung.

    Ik weet niet wat je van plan bent om te zien en te doen in Taiwan. En hoelang je wilt gaan?

    Een en ander is natuurlijk afhankelijk waar je wilt verblijven. En natuurlijk ook je budget. Ik weet niet of je de LP al gekocht hebt, maar ook hier staan handige tips in qua openbaar vervoer en verschillende hotels.

    Een site voor ideeen:

    http://www.roc-taiwan-nl.com/twgo/twgo1.html

    Begrijp ik nu dat jullie keuze nu definitief op Taiwan is gevallen? Of wordt het toch nog Chili?

    Sjoerd

  • mandy

    hoi sjoerd

    dank je dat je weer zo snel reageerd.

    inderdaad is de keuze op taiwn gevallen maar chili blijft op het lijstje staan!

    nadeel van chili is dat als we het hele land willen zien we zitten aan binnelandse vluchten om dat het anders niet te doen is in 3 weken en we willen danook nog een auto huren, kosten worden me voor dit jaar dan iets te veel ( gezien ongeveer vooor 2 personen 7000 euro zonder autohuur, benzine en andre kosten, wel hotel eten, vuchten ed.)

    we willen 2 weken naar taiwan en dan zeg maar eerst 2 nachten in taipei en dan gaan rondreizen, niet hele dure en luxe hotels gewoon normale kamer, douche, wc en evt wel zwembad bij hotel.(het luxe hotel bij sun moon lake lijkt me geweldig maar buiten mijn budget) ook hoeft er geen diner bij, is leuker om buiten de deur te eten toch.

    gewoon een eigen route uitstippelen en dan kijken of je 1 of 2 of evt max 3 nachte ergens blijft als het daar leuk is.

    zag dat losse tickets op zijn goedkoopst ongeveer 800 euro pp zijn en hotels vanaf 25 euro tot 180 euro+ per kamer dus als ik hetgemiddelde neem van +/- 60euro x 14 dagen zit ik op zo'n 840 euro + 1600 tickets = zeg maar zo een 2500,- voor de reis. denk dat we maximaal in totaal met eten , excursies en kleine aankopen ongeveer 4000,- willen uitgeven maar minder is natuurlijk ook altijd ok!

    toch een verschilletje met chili niet.

    weet jij trouwens welke stranden leuk zijn en waar je kan surfen , evt hur of koop surfboards daar duur? en het eten?

    ik hoor het graag weer van je

    groetjes mandy

  • Sjoerd

    Taiwan is geen duur land. Ook niet het goedkoopste van Azie, maar altijd nog goedkoper als NL. En eten buiten de deur is zeker leuk. Wat b.v. erg leuk is om naar een night market te gaan. Elke stad heeft er wel 1 of meer. Hier kun je heerlijk snacken en heb je zo eenhele maaltijd vol gesnackt.

    Wat betreft vluchten heb je aantal mogelijkheden. Ik weet niet of je al een vlucht op het oog hebt?

    KLM gaat rechtstreeks naar Taipei (tussenstop in Bangkok). Zit je al snel op de 1000 euro.

    Je kunt ook via Bangkok. Kijken naar een goedkoop ticket en dan doorvliegen naar taipei. Bangkok-Taipei met KLM is maar ongeveer 200 euro (incl. tax) p.p. (retour)

    Ook kun je op Hong Kong vliegen met b.v. Oasis Air en daarna door naar Taipei.

    Of op Singapore. Mogelijkheden zat.

    Wijzelf hebben gevlogen op Bangkok met Emirates en de volgende dag door met KLM.

    Wat betreft stranden….In Kenting N.P. (uiterste zuidpunt van Taiwan) is een meer tropischer klimaat met mooie stranden, maar of je daar kan surfen? Heb er niet opgelet. Heb trouwens helemaal geen surfers gezien.

    Sjoerd

  • Sjoerd

    Je bent van plan om in oktober naar Taiwan te gaan, toch? 10 okt is het ook altijd National Day.

    Zie ook:

    http://www.geledraak.nl/html/page314.asp#nationaldayT