Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Taiwan, there I was!

  • Sjoerd

    Wat een geweldig land! Onbeschrijvelijk. Mooie natuur, veel cultuur, veel te zien, doen en veel ervaringen opgedaan.

    Heb al menig bestemming in Azie aangedaan, maar voor mij overtreft Taiwan alles.

    Ben zelf nog niet in China zelf geweest. Nou ja…alleen Hong Kong. Had zelf zo mijn beeld van de chineze cultuur en dit komt erg overeen met wat ik in Taiwan heb ervaren.

    Na een vlucht via Dubai en 1 overnachting in Bangkok, kwamen we dinsdag in Taiwan aan. De vluchten waren erg goed weer. Maar wel goed dat we niet het weekend ervoor richting Taiwan gingen, anders waren we er niet gekomen. Er ging zaterdag en zondag een typhoon over Taiwan (specifieker: noordkust, incl. Taipei). Dan wordt het hele vliegverkeer stilgelegd. Verder geen last gehad van de typhoon. Zagen wel een enkele omgeknakte boom en wat aangespoeld vuil aan de kust en daar bleef het bij.

    Er blijkt dat er wel een aardbevinkje was geweest. Hebben hier zelf niets van gemerkt. Hoorden het later die dag in het hotel. Zou ergens in de Pacific Ocean een aardbeving van 5.5 zijn geweest en zou ook zijn gevoeld in Taipei. Op dat tijdstip zaten wij in de metro.

    Qua weer was het heerlijk. Niet te warm en niet te koud. Zo rond de 25 graden. In zuiden (Kaoshiung) nog wat warmer. Veel zon gehad, afwisselend met wolken. Enkele dag geheel bewolkt. Eenmaal wat regen. Net toen we bij Sun Moon Lake waren. Het blijkt, zeiden ze, dat na een typhoon het weer meestal goed is, maar wel onvoorspelbaar.

    In Taiwan aangekomen, hebben we niet de taxi genomen van airport naar Taipei. (voor Jessica). In de LP stond dat het ongeveer 1200 TWD (= ongv 25 euro) zou kosten. Daarvoor in de plaats hebben we de Airbus genomen. Deze was 145 TWD p.p. enkele reis. Scheelt toch heel wat. Deze doet er een uur over en vertrekt elke 20 min. Wij moesten lijn 31 hebben. Deze stopte voor ons Hotel Howard Plaza. Er zijn verschillende lijnen met verschillende routes.

    Alleen wel goed opletten. Hebben wij niet gedaan. Kreeg een kaartje erbij met plattegrond (route). Nou deze route reed de bus niet geheel volgens plan, waardoor we blijkbaar onze stop hadden gemist. Niet goed opgelet (was ook donker) en eigenwijs zoals we zijn ook niet vragen. Volgens route zou de bus nogmaals langs het hotel rijden. Nou nee dus…voordat we het wisten waren we bij de eindhalte (niet in de gaten, dachten dat bus verder reed). Wij en nog 2 anderen, die ook naar ons hotel moesten zaten nog alleen in de bus. Buschauffeur kon ons niet zien, die zat beneden. Na een paar minuten, toch maar besloten eens te vragen. Zat de chauffeur uitgebreidt zijn noodles te eten achter het stuur. Volgend probleem…hij kon geen engels. Met handen en voeten en m.b.v. het kaartje toch duidelijk kunnen maken, waardoor hij vervolgens alleen met ons speciaal naar het hotel reed…erg vriendelijk….Welkom in Taiwan!

    Dit staat toch wel centraal in Taiwan. De inwoners kunnen niet of nauwelijk verstaanbaar Engels of ze kunnen het, maar durven het niet, uitzonderingen daargelaten (in hotels), maar zijn wel uitermate vriendelijk en willen je graag helpen.

    Het Engels is nog niet geintegreerd in de Taiwanese cultuur, maar is wel in opkomst. Het openbaar vervoer en straatnaamborden zijn wel 2-talig, maar zijn toch wel de chinese karakters die het straatbeeld overheersen. Toch heeft het wel zijncharme. Je hebt soms geen idee, wat ze in een bepaalde winkel of op de markt verkopen.

    Qua toerisme zijn er relatief weinig of geen ‘blanke’ westerse toeristen. Er zijn vooral veel chineze imigranten uit b.v. Australie, Maleisie of USA. Op veel plekken, waar we ook maar kwamen, waren wij de enige ‘blanken’ tussen alle Taiwanesen. Desondanks had ik niet het idee dat we zelf de toeristische atractie waren.

    Het hotel was super! Taipei zelf ook. Erg modern, maar ook met autentieke wijken. Er is best wat te ondernemen, te zien en te doen. Lekker door de straten slenteren. Erg mooie tempels. Kleurrijk versierd. Menig boeddistische ceremonie meegemaakt. Leuke markten. Zeker een aanrader is de Shilin night Market. Je hoeft niet eens uit te gaan eten. Lekker snacken van de verschillende stalletjes en je hebt je maaltijd bij elkaar. Je kunt er van alles eten. Taiwanesen eten ook echt alles. Aanrader is de worst op een stokje (= Taiwanese delicatesse).

    En Jessica, natuurlijk niet te vergeten de Taipei 101. Wat een gebouw en wat een uitzicht. Leuk, modern winkelcentrum binnenin.

    Openbaar vervoer is goed en makkelijk (metro en ‘skytrain’). We hebben een soort van ‘octopuss’ card gekocht, net als in Hong Kong en Singapore. Je betaald 500 TWD en je kunt er oneindig vaak mee reizen. Taiwan is niet duur.

    Na 3 nachten Taipei zijn we met een 5-daagse tour gegaan om de rest van Taiwan te zien (de hoogtepunten dan). Er is zoveel te zien. Natuur is geweldig. Vlak en bergachtig. Hoogste berg is geloof ik rond de 3500 meter.

    Deze 5-daagse tour hadden we al in NL geboekt bij deJongintra. Deze heeft het weer ingeboekt bij Edison Travel. Hier hebben we ook nog een aantal halve dag-excursies geboekt. Goede organisatie en goed geregeld. Je kunt deze tours ook goed ter plaatse boeken. In Howard plaza hebben ze ook een excursiebalie.

    Achtereen volgens zijn we naar Sun moon Lake, Lukang, Kaoshiung, Kenting N.P., Hualien en Taroko Gorge geweest. We hebben veel gezien. er was ruim tijd bij de verschillende stops. Hotels en vervoer waren goed. Zaten zelfs nog 2 binnenlandse vluchten bij.

    Sun Moon Lake, was erg leuk. alleen jammer dat het weer wat minder was. Lukang erg leuk dorpje. Hier had ik echt het gevoel dat ik me in ‘China’ waan. Mooie tempels en markt gezien.

    Koashiung grote stad, maar ook mooie stad. Naar eilandje voor kust geweest. Standsrondrit gemaakt met stops en naar Lotus Pond, meertje vol met tempels. Echt super.

    Kenting N.P. veel natuur. Tropisch. Veel palmbomen en warm. Mooie stranden, bergachtige kust en adembenemende vergezichten gezien.

    Hualien: Veel marmer. het ligt er gewoon op straat en op de stoep. Toppunt van de vakantie: de Taroko Gorge. Een kloof, zo mooi! Bergachtig en vol met marmer. Echt raar om grote rotsblokken marmer zo in de vrije natuur te zien liggen.

    Na deze tour weer in Taipei voor 4 nachten. 3 halve dagexcursie gemaakt.

    1. naar Keelung, grote havenplaats. Big Buddha bezocht. En naar Yeliu N.P. Nog een hoogte punt van de vak. Aan de kust een soort van maanlandschap met allerlei rotsformaties, waaronder Queenshead. Echt een aanrader.

    2. Noordoostkust: ook erg mooi. En Chiufen: weer zo'n pitoresk dorpje in de bergen. Ligt op een berghelling met uitzicht over de bergen en de kust. Veel kleine nauwe straatjes met winkeltjes, markten.

    3. Yamingshan N.P. Leuk om te zien, maar niet echt spectaculair. Bekend om zijn hotsprings en bronnen. Je ziet allerlei zwavelbronnen in de vrije natuur. Soms ruikt het ook naar rotte eieren (=zwavel). Hotspring bad: outdoor public bad, waar je gescheiden naakt kunt vertoeven en private bad.

    Een heel verhaal. toch geprobeert beknopt te blijven, niet gelukt. Als je meer wilt weten hoor ik het wel. Kan dan nog meer specifiek zijn.

    Heb heel veel foto's gemaakt. Fotograferen is ook een hobby van me. Ik ben van plan om een eigen vakantie-foto-ervaring-website op te zetten. Ben hier nog niet mee gestart. Plan ligt er om hier nog voor einde van jaar mee te beginnen. Is wel veel werk, lijkt me. Taiwan is niet de enige bestemming. Maar hier hebben jullie nu niets aan. Als ik mijn website deels klaar heb en online zet, zal ik het laten weten.

    Taiwan….een geweldig land. Een hele ervaring. Kan het iedereen aanraden. Dus Mirre….GAAN!!!!!

    Sjoerd

    Als er nog vragen zijn…hoor ik het wel.

    p.s. Jessica, welk hotel verblijven jullie. December ga je, toch?

    p.s. 2 Mirri, hoe serieus zijn je plannen? Heb je al geboekt? Wanneer wil je en wat wil je doen zien?

  • jessica

    Hoi Sjoerd,

    Een heel mooi verhaal ik heb er zo'n zin in ik denk dat wij ook maar zo'n bus nemen vanaf het vliegveld is het goed aan gegeven waar de bus stopt.

    Wij verblijven in hotel Lilai is een klein hotel hele goeie ligging heb ik gehoord.

  • jessica

    de halve dag toers kan ik dus gewoon in taipei boeken?

    Ga ik zeker na kijken lijkt me heel erg leuk om te doen

    zat er een negelse gids bij of niet.

  • Sjoerd

    Wat betreft de bus: Op het vliegveld staat het loket duidelijk vermeld waar je naar toe moet. Op het plattegrondkaartje wat je bij je bustickets krijgt, staat precies aangegeven waar de bus stopt. Ik weet nietof er een Airobus langs jullie hotel gaat.

    Heb jullie hotel in LP opgezocht. Staat er niet in. Ons hotel trouwens ook niet, maar lag erg centraal. Op loopafstand van Taipei 101.

    Heb jullie hotel opgezocht op internet. Ligt niet in centrum van Taipei, toch. Ligt in de wijk Wanhua. Gaat wel een metrolijn door die wijk. Weet niet of deze in buurt van hotel ligt. Op de kaart van Taipei in LP lijkt het alsof jullie hotel een paar km uit het centrum ligt.

    Jullie gaan alle hoge gebouwen af, toch. Ben je al in Hong Kong geweest. Ik wel, super. In Taipei 101 staat de top 10 hoogste gebouwen ter wereld afgebeeld. Op 1 de Taipei 101. Maar ook in de top 10 staan er 3 gebouwen, die in Hong Kong staan.

    By the way, Taipei 101 is nog wel de hoogste van de wereld, maar ik heb vernomen, dat ze in Dubai nog een hogere aan het bouwen zijn.

    Sjoerd

  • Sjoerd

    Je kunt ze ook via internet boeken. Wij hebben er 2 via deJongIntra geboekt en nog 1 extra (die deJongintra niet aanbood) via internet bij Edison Travel. Echt binnen een halve dag had ik bevestiging.

    De service (ook via internet) is erg goed. Snelle reacties.

    Onderstaande site van Edison Travel:

    http://www.edison.com.tw/

    e-mail adres, die ik gebruikt heb met boeken: eric@edison.com.tw

    Heb zelf contact gehad met Eric Liao

    Als je al een halve dagtour boekt, zal ik je die met Yeliu N.P. aanraden. Ik weet niet hoeveel je er wil?

    Sjoerd

  • jessica

    Ja we zijn al Hong Kong geweest ook in Kuala Lumpure ook super, het hoogste gebouw ter werled komt in dubai is in 2009 klaar dan ligt het bij ons op de planning.

    als het goed is ligt ons hotel op 3 min van het metro station het hotel licht bij de world trade center ik weet niet of het in het centrum ligt maar ik heb op internet opgezocht en iedereen geeft het hotel een 8 voor d ligging dus ik neem aan dat het ook een goeie ligging heeft.

    bedankt voor al je informatie

  • jessica

    Weet ik nog niet zeker een ligt eraan hoe vlug we in taipei zijn uit gekeken.

    Als we er een gaan maken welke beveel je dan aan.

  • Sjoerd

    Twin Towers in Kl zijn zeker super. Ben er ook geweest.

    Dubai wil ik ook nog naar toe. Ben er al menig maal gewwest, maar dan alleen op het vliegveld. Wil er nu ook nog niet naar toe. Het is nog een grote bouwput met al die huiskranen. Wil ook nog een paar jaar wachten.

    Het World Trade Center ligt vrijwel naast Taipei 101. Dus dan zit je zeker goed.

    Misschien zijn er meer hotels met dezelde naam en heb ik verkeerd of niet goed gezocht op internet. Ik ken het niet.

    Sjoerd

  • Sjoerd

    Dan beveel ik je zeker die naar Yeliu N.P. aan. Soort van maanlandschap aan de kust met de Queens head. Als je er nog 1 doet, beveel ik je die naar de noord-oostkust en Chiufen village aan.

    Wulai kan ik niet over meepraten, ben ik niet geweest.

    Of als je de mogelijkheid hebt om een hele dag te gaan (volgens mij is er ook een dagexcursie), moet je absoluut naar de Taroko Gorge. Ik zou je dit nog meer aanbevelen dan de halve dagexcursies. Wat een natuutfenomeen. Kloof met alleen maar marmer.

    Hoe lang verblijf je in Taipei / Taiwan?

    Sjoerd

  • jessica

    We vertrekken op zaterdag de 15de en komen de 22ste terug we zijn totaal 5 volle dagen in taipei